Vrijwel alle Tesla’s zijn de afgelopen maanden vele duizenden euro’s goedkoper geworden. De fabrikant van elektrische auto’s doet dat naar eigen zeggen, omdat Tesla genoeg winstmarge heeft om de klant mee te laten profiteren.

De concurrentie is daar natuurlijk niet blij mee, want andere autofabrikanten worden gedwongen om te reageren, wat in veel gevallen ook gebeurt. Veel merken hebben hun elektrische aanbod in prijs verlaagd.

Een gevolg hiervan is dat ook de restwaardes van deze voertuigen sneller dalen dan verwacht. Dit komt bovenop factoren als sneller verouderende technologie en een afnemende vraag naar tweedehands elektrische auto’s.

Dit is een probleem dat het verdienmodel van leasebedrijven raakt, aangezien zij hun leasetarieven grotendeels bepalen aan de hand van een vooraf bepaalde restwaarde, als een leaseauto na een aantal jaar de occasionmarkt op gaat.

Het probleem is dat leasemaatschappijen - die de drijvende kracht zijn achter de adoptie van de elektrische auto - minder happig worden om elektrische auto's aan te schaffen, vanwege de risico's op een daling van de restwaarde. Ook grotere inkopers zoals autoverhuurders Hertz en Sixt hebben om die redenen bijvoorbeeld Tesla's in de ban gedaan.

Fabrikanten van elektrische auto's komen leasemaatschappijen tegemoet

Om de verkoop van elektrische vierwielers toch gaande te houden, bieden diverse autofabrikanten inmiddels compensatie aan leasemaatschappijen, vanwege de dalende restwaardes in de elektrische vloot van de verhuurbedrijven.

Persbureau Bloomberg meldt dat bijvoorbeeld Ayvens (voorheen Leaseplan en ALD), dat actief is in 44 landen, al compensaties ontvangt van autofabrikanten.

CEO Tim Albertsen van Ayvens zei in een toelichting op de jaarcijfers eerder deze maand: "Fabrikanten moeten hun elektrische auto's blijven verkopen. We hebben daarom een vorm van bescherming van hen nodig omtrent hun toekomstige prijzen."

Volgens consultant Ursula Weigl van McKinsey biedt elke autofabrikant nu tenminste een terugkoopgarantie aan leasemaatschappijen in een poging om de autoverkoop op gang te houden. Daarmee verschuift het risico van de dalende restwaarde naar de fabrikant die een goede verkoopprijs voor de gebruikte auto moet vinden, of het verlies moet nemen, zegt ze tegenover Bloomberg.

Aan de andere kant is ook al te zien dat leasemaatschappijen de leaseprijzen verhogen. Uit onderzoek van het Duitse Car Institute blijkt dat leaseprijzen van elektrische auto's al langzaam maar zeker opkruipen tot hoger dan vergelijkbare brandstofauto's.

In Nederland zei Ayvens in een eerdere verklaring tegenover Business Insider dat het bedrijf vooral kijkt naar alternatieve oplossingen om de leaseprijzen niet te hoeven verhogen. Daaronder valt bijvoorbeeld het opnieuw in de lease brengen van een gebruikte auto.

LEES OOK: Een elektrische auto van €20.000: hoe kunnen Volkswagen, Renault en Tesla dat voor elkaar krijgen?